Gewoon het dagelijks leven.

26 oktober 2016 - Paramaribo, Suriname

Hallo allemaal!

Hier weer even een update van hoe mijn avontuur in Suriname verloopt. Deze keer heb ik geen bijzondere trip meegemaakt om over te schrijven dus ik zal jullie vooral vertellen over mijn dagelijks leven hier in de stad Paramaribo. Natuurlijk is niet elke week hetzelfde maar ik zal proberen een beeld te geven van wat ik over het algemeen doe in de week.

Maandag: Op de maandag is het altijd toch weer even wennen. Na een weekend vakantie te hebben gevierd moet ik dan ineens aan het werk. Dat voelt nog steeds een beetje gek. Meestal begin ik pas rond 12.00/13.00uur bij het oppashuis. De kinderen gaan nu weer naar school in de ochtend dus dan is er nog niet zo veel te doen daar. Thuis wel natuurlijk. Ik sta meestal rond 07.00/07.30 op en ga dan ontbijten: crackers met Nutella! (just like home) en daarna aan mijn projecten werken op mijn laptop. 's Middags bij het oppashuis kan ik dan de knutsels, dansjes, activiteiten die ik heb voorbereid gaan oefenen met de kinderen. Rond 15.00 worden de meeste kinderen weer opgehaald en ga ik ook weer naar huis. Dan werk ik thuis nog even aan reflecties of andere schoolopdrachten tot dat de rest van het huis van stage terug is en dan kan de avond beginnen.

's Avonds is het vaak eten afhalen bij Madonna.Ik ben een van de weinige die nooit zelf gaat koken (just like home) maar gelukkig kan ik altijd wel iemand vinden die mee gaat afhalen. Vaak bestel ik saoto soep of vegetarische nasi. De kip hier bestaat vooral uit botten en de mensen die mij kennen weten dat ik nogal kieskeurig ben wat eten betreft en vooral wat vlees betreft. Maandagavond is meestal een rustige avond vorige week heb ik samen met een huisgenoot een Disney film gekeken en anders kijk ik Netflix: Alle seizoenen van Friends staan hier op Netflix!

Dinsdag: Op dinsdag begin ik meestal iets eerder met werken bij het oppashuis omdat ik vaak op maandag een afspraak heb gemaakt met mijn projectbegeleider Ellen. Vandaag gaan we bijvoorbeeld bespreken welke kinderen welke rol gaan krijgen in het kerstoptreden. Verder verloopt de dinsdagmiddag hetzelfde als maandag. Soms vraagt iemand of er nog mensen naar de Tullip moeten. Dat is de grote supermarkt. Dan ga ik wel eens mee. Of er iemand die vraagt of er mensen mee gaan naar de chinees. Dat is een kleinere supermarkt. Ook dan ga ik wel eens mee. Lekker droog verhaal dit maar meer kan ik niet vertellen over de dinsdagmiddag.

Dat afhaal eten gaat ook wel eens vervelen dus we gaan ook vaak uit eten. De lekkerste restaurant waar ik tot nu toe geweest ben zijn: Souposo, Bar Zuid, De Waag en Jiji's. Maar er staan er nog heel veel op mijn verlanglijstje. Volgende week gaan we onbeperkt sushi eten!

Woensdag: Woensdag is gewoon woensdag. Ik sta weer vroeg op om aan school te werken en daarna ga ik naar het oppashuis. 's Middags is het dan weer verder werken aan school of gewoon lekker in de tuin chillen. 's Avonds weer eten afhalen of uit eten en daarna verder chillen in de tuin of Netflixen. Vanavond komt er een man langs met wie we binnenkort een trip naar Nickerie + Bigi Pan gaan doen. We gaan met hem bespreken wat we daar allemaal willen doen en we moeten alvast betalen.

Donderdag: De laatste werkdag van de week. De ochtend en middag verlopen hetzelfde als de rest van de werkdagen. Alleen morgen is het anders want dan komt mijn coach Corrie van de HU langs bij het oppashuis voor een praktijkbezoek. Zij verblijft vanaf vorige week iets langer dan twee weken hier in Paramaribo om ons te begeleiden en straks de midden evaluatie gesprekken te voeren.

De donderdagavond is tegenwoordig kickboks avond. Ik ben nou niet perse heel sportief maar ik ben ook eens mee geweest naar de salsa avond, die ook op donderdag is maar de hele avond dansen met vreemde mannen die ook nog eens 30 centimeter korter zijn dan ik, leek me al helemaal niks. Ik had er ook voor kunnen kiezen gewoon niks te doen maar ik bedacht me dat ik hier in Suriname eindelijk eens tijd heb voor dit soort dingen dus dat ik mijn kans moest pakken. En sporten kan dan ook geen kwaad na al dat lekker eten hier. Na de eerste kickboks les heb ik vier dagen niet kunnen lopen van de spierpijn maar na de tweede keer ging het al een stuk beter.

Na het kickboksen glibber je als een aal van het zweet. Er is geen airco in het gebouw en ook 's avonds is het hier nog lekker warm. Dus zo snel mogelijk onder de douche. Daarna is het pas echt weekend. Dat betekent op donderdag avond als we uitgaan: Havanna. Al ben ik nu al een paar weken niet op donderdag uit geweest. Ik heb namelijk gemerkt dat het hebben van een kater in deze hitte niet zo chill is dus stel ik die liever uit naar later in het weekend. Nu zou ik natuurlijk ook zonder drankjes of met wat minder drankjes uit kunnen gaan maar aangezien de drankjes hier ook bijna niks kosten is de verleiding toch wel groot om nog een vodka sap of borgoe cola te nemen. Een andere reden om op donderdag niet uit te gaan is omdat we op vrijdag iets gepland hebben.

Morgenavond gaat het kickboksen helaas niet door omdat ik dan op kosten van school uit eten mag met alle studenten van de HU en de coach Corrie. Of we daarna uit gaan is nog de vraag. Leef met de dag en in het moment!

Vrijdag: Vrijdag is dus of hangen bij het zwembad omdat we toch uit zijn geweest of we hebben een trip gepland. Vorige week zijn we op dolfijnentrip geweest met de huisbaas Lucien. We zijn met een boot gaan varen en naar een plantage geweest. Onderweg hebben we dolfijnen gezien en bij de plantage hebben we schilpadden en kleine kaaimannen gezien en vastgehouden. Na het bezoek aan de plantage zijn we naar Braamspunt gevaren. Daar hebben we op het strand gelegen en kwallen, rode ibissen en vissengraten gezien. Daarna in de boot terug lekker gegeten en onderweg nog meer mooie vogels gezien.

Op vrijdagavond gaan we vaak uit. Meestal beginnen we bij Bijna thuis. Dat is een café waar een oud huisgenoot werkt. Het was even tijdelijk dicht maar gelukkig is het nu weer open. Daarna is het op vrijdag Club Tequila waar we uitgaan. Superklein en superheet!!

Zaterdag: Een van de dingen die bij het weekend hoort is zwemmen. Ondertussen heb ik al veel zwembaden getest hier. De zwembaden waar we naar toe gaan horen eigenlijk altijd bij een hotel. Als stagiair kun je daar dan een dagje zwemmen voor omgerekend ongeveer tussen de 8 en 10 euro. Soms zit er dan ook nog lunch bij. Het testen is nu wel klaar en Torarica en Jacana staan op een gedeelde 1e plaats. (Sorry papa en mama ben nog steeds het zwembad van jullie hotel niet gaan testen.. ga ik snel doen!) Afgelopen weekend zijn we drie keer gaan zwemmen en hebben we drie keer in de middag regen gehad. En niet een beetje regen maar echt storm! De tent bij het zwembad was ingestort en de straten in Paramaribo stonden onder water. Toch leuk om mee te maken. Thuis moesten we het water buiten houden met de dweil maar we hebben er erg om gelachen.

De zaterdagavond is ongeveer hetzelfde als de vrijdagavond of als de kater te erg was blijven we thuis en zitten we lekker in de tuin of we gaan alleen uiteten en daarna in de tuin zitten.

Zondag: Zondag is cultuurdag. Vorige week zondag zijn we een wandeling door Paramaribo gaan doen. We zijn door de palmentuin gelopen en over het onafhankelijkheidsplein. Daarna even foto's gemaakt bij het I love SU ding en toen naar Fort Zeelandia. Daar hebben we een rondleiding gehad van een gids die goed kon vertellen over wat er vroeger allemaal in het fort is gebeurd. Ik vond het indrukwekkend.

Afgelopen zondag zijn we naar de kerk geweest. Ook dit was indrukwekkend. Het was ook een beetje nostalgisch voor mij. Het deed me terugdenken aan vroeger toen we met school naar de kerk gingen. op een gegeven moment werd het wel een beetje saai omdat ik het erg lastig te volgen vond. Maar steeds als ik bijna wegzakte werd er weer een lied gezongen en gelukkig hadden we een boekje met de tekst dus ik zong vrolijk mee natuurlijk.

Op zondagavond gaan we vaak ook lekker uiteten. Het weekend weer afsluiten!

Alle overige tijd die ik niet heb benoemd zit ik in de tuin te kletsen met huisgenoten. Alles komt voorbij in onze gesprekken: Bestaat god? Hoe ziet iedereen zijn ouders er uit? Wat gaan we eten? Wie heeft er lange tenen en wie heeft er korte tenen? Welke tripjes gaan we nog doen? enzovoort. Of ik vul de tijd op met skypen met papa, mama en bas of andere familie en vrienden.

Het dagelijks leven zoals ik hierboven heb beschreven bevalt me prima! Ik mag er nu nog 50 dagen van genieten. En dat ga ik zeker doen!

1. Angela:
    26 oktober 2016
    Dat was weer een erg inspirerend verhaal. Ik verheug me er nu al helemaal om dit alles ook te gaan zien. En natuurlijk jou